29 februari 2012

Dagens ilandsproblem

Idag kom jag och tänka på ett problem som jag har fått höra och erfara att det är väldigt typiskt svenskar. Jag var och jobbade på ett ställe som i princip består av två stora hallar, med en vanlig dörr för att ta sig från ena hallen till den andra. Under ett tag innebar mina arbetsuppgifter att jag passerade denna dörr fram och tillbaka ganska frekvent. Just då stod de fyra andra personer som var med på bygget och samtalade. ALLA stod precis vid dörröppningen trots at det fanns två stora hallar med enorma ytor. 6 gånger på 5-10 minuter gick jag förbi där, och genom ett litet "ursäkta mig" fick jag dom att flytta på sig så jag kunde komma förbi, och ändå stog dom kvar där varje gång.

Detta fenomen fick jag uppenbarat för mig för nåt år sen av en kompis som hävdade att det var typiskt svenskar. Alltid precis vid dörrar t.ex. utanför butiker, eller precis nedanför/ovanför rulltrappor etc står folk och samtalar. Varför inte ta några steg åt sidan, det bode kännas bättre för både dom som står där och dom som ska passera. Jag har sen dess funderat mycket på det nästan varje gång jag handlar och det har blivit att jag retar mig så enormt mycket på det.

Jag vet att jag kanske låter grinig, men som sagt borde det vara bättre för alla inblandade.

Inga kommentarer: