25 augusti 2011

Renovering...

Jag har länge känt att jag längtat till bostadsrätt för att kunna få nåt att "pilla med" med lite renovering och sånt smått och gott. Nu undrar jag vad man tänkte på då egentligen.

Renoveringen är nu typ klar. Det finns ju alltid lite smått att fixa till och så, men nu har jag iaf flyttat in och börjat göra mig i ordning. Dock är det inte alltid fullt lika kul att packa upp lådor som det var att packa ner i flyttlådor tidigare i år. Viss lådor gick iofs snabbt och lätt att packa upp, medan andra ät aningen tristare. Känns som om vart man än går så står det lådor och bråte i vägen, och det känns som om det inte händer nåt när man packar upp ett par lådor, men, men... Nån gång blir det väl ordning även här.

Får dock säga att renoveringen var jobbigare än jag trodde. Inte det att det var hårt jobb och långa dagar, det kunde jag leva med. Största motståndet har snarare varit allt krångel och strul. Började ju med mitt hallgolv, som jag inte kunde få tag på. Sedan när vi började lägga vardagsrummet så insåg vi ju att det gamla golvet var väldigt ojämnt så det blev massa extra-arbeten. När vi sedan lagt stor del av golvet så märkte vi att det knarrade och sviktade väldigt på speciellt ett ställe, så vi fick ta upp och lägga om delar av det. Även när det var färdiglagt fortsatte det att strula, då det sviktade för mycket där hallen slutar så återigen fick vi lägga om sista biten. Sen tog det ett par dagar, så tappade man så klart en hylla och gjorde ett märke i det, så nu är oskulden tagen på det golvet...

När det så började närma sig inflyttningsdags upptäckte jag att jag inte hade någon frys. Det jag trodde var kombinerad kyl/frys var helt enkelt bara en kyl, så det blev en överraskning i budgeten att köpa ny kyl/frys. Och idag kom den. Hade beställt hemkörning för att slippa bära i spiraltrappan och allt, och vad händer? Jo dom gör ett stort märke i hallgolvet... Visste inte om jag skulle börja gråta eller skrika högt. Som tur var ringde pappa precis då innan jag började göra nåt av det. Så nu blir det till att hoppas på att dom ersätter golvet, så blir det till att lägga hallgolv... igen...

Imorgon förmiddag bär det iaf av till Skåne för tre dagar förhoppningsvis riktig semester. Känner att trots att det är första gången jag har 4 veckors semester, så har jag aldrig haft en såhär jobbig semester. Tror det dröjer tills jag får för mig att helrenovera en lägenhet på egen hand över semestern... Och köksrenoveringen får nog vänta längre än vad jag först hade tänkt...

Inga kommentarer: